Inspirace ve Skandinávii

Severské státy jsou pro mnohé západoevropské státy inspirací pro národní kurikula. I my chceme vzdělávat podle moderního propracovaného funkčního modelu, který je efektivní, pro studenty srozumitelný a lze jej aplikovat v podmínkách vzdělávání v ČR. Jaké klíčové pojmy vnímají ve Skandinávii důležité ve vzdělávání a my je přijali za své? Čtěte dále...

Školství je vnímáno jako prostředí, kde je vzdělávání radostí a kde jsou podporovány dovednosti potřebné pro život, nejen memorování.

Méně sumativních testů – omezuje zbytečné testování hodnocené pouze klasifikačním stupněm, snahou je snížit stres studentů ze špatné známky. Důležitý je monitoring jejich pokroku. Zejména díky formativnímu hodnocení získají studenti konkrétní zpětnou vazbu. Chyby a neúspěchy patří k věci a jsou součástí pokroku a rozvoje, je však potřeba vědět co a jak zlepšit a co se naopak daří.

Spokojenost, osobní rozvoj a individualita – výkony a výsledky studentů netřeba srovnávat.

Otevřené klima školy založené na oboustranné důvěře, respektu a zodpovědnému přístupu ke vzdělávání ze strany pedagogů i studentů.

Přiměřený stres a podpora wellbeingu – spolupráce místo soutěžení, partnerství mezi studenty a učiteli. Nevytváří se konkurenční prostředí, tlak na výkon je přiměřený, důležitá je spolupráce a týmová podpora

Odolnost a houževnatost – pracovat, jak nejlépe dovedu – nutí studenty překonávat překážky a následně zažívat pocit zdaru a úspěchu, stejně tak je důležité vyhodnotit příčiny neúspěchu a poučit se z nich.

Píle a vytrvalost – vše chce svůj čas navzdory rychlé době, ve které žijeme. Kvalita práce je úměrná vlastnímu nasazení a efektivně investovanému času. Originální přístupy a řešení vyžadují čas.

Výstup z komfortní zóny je důležitý pro budoucí profesní i studijní dráhu.

Vytvoření bezpečného prostředí respektující odlišné názory dává příležitost trénovat, jak svůj názor komunikovat s taktem a respektem.

Umění argumentace – nemusíme se na všem shodnout, ale je potřeba svůj názor umět obhájit a respektovat názory ostatních.

Většina Skandinávců umí velmi dobře anglicky, angličtina má své významné místo ve všech úrovních vzdělávání napříč různými předměty, neučí se angličtinu jako cizí jazyk, ale přistupují k ní jako k nástroji komunikace a zdroji inspirace a informací. Stejný přístup uplatňujeme i my na našem gymnáziu.

Tradiční gymnaziální vzdělávání si zaslouží svěží severské povětří.

Další kroky

Nepromeškejte důležité termíny a připravte se na studium u nás!

Navštivte nás na
Dni otevřených dveří

Poznáte náš tým, prohlédnete si budovu a získáte informace o přijímačkách.

Podejte přihlášku včas a zajistěte si své místo v lavici

Termín podání přihlášek pro školní rok 2025/26 je od 1. 2. do 20. 2. 2025.

Zavoláme vám zpět