Inspirace ve Skandinávii
Severské státy jsou pro mnohé západoevropské státy inspirací pro národní kurikula. I my chceme vzdělávat podle moderního propracovaného funkčního modelu, který je efektivní, pro studenty srozumitelný a lze jej aplikovat v podmínkách vzdělávání v ČR. Jaké klíčové pojmy vnímají ve Skandinávii důležité ve vzdělávání a my je přijali za své? Čtěte dále...

Školství je vnímáno jako prostředí, kde je vzdělávání radostí a kde jsou podporovány dovednosti potřebné pro život, nejen memorování.
Důraz na formativní hodnocení
Menší prostor dostává testování zaměřené výhradně na klasifikační známku – hlavní pozornost věnujeme průběžnému sledování pokroku studentů. Cílem je vytvářet prostředí, kde hodnocení pomáhá učení a snižuje stres z neúspěchu. Zejména díky formativnímu hodnocení získávají studenti konkrétní zpětnou vazbu. Chyby a neúspěchy jsou přirozenou součástí procesu – důležité je vědět, co a jak zlepšit, a co se naopak daří.

Spokojenost, osobní rozvoj a individualita – výkony a výsledky studentů netřeba srovnávat.
Otevřené klima školy založené na oboustranné důvěře, respektu a zodpovědnému přístupu ke vzdělávání ze strany pedagogů i studentů.
Podpora wellbeingu a zdravého prostředí pro učení
Spolupráce místo soutěžení, partnerství mezi studenty a učiteli. Vztahy jsou založené na důvěře, podpoře a vzájemném respektu. Nevytváří se konkurenční prostředí – nároky na výkon jsou vyvážené a odpovídají možnostem studentů. Důležitá je spolupráce, týmová podpora a vnitřní motivace k učení.
Odolnost a houževnatost – pracovat, jak nejlépe dovedu – nutí studenty překonávat překážky a následně zažívat pocit zdaru a úspěchu, stejně tak je důležité vyhodnotit příčiny neúspěchu a poučit se z nich.
Píle a vytrvalost – vše chce svůj čas navzdory rychlé době, ve které žijeme. Kvalita práce je úměrná vlastnímu nasazení a efektivně investovanému času. Originální přístupy a řešení vyžadují čas.
Důraz na seberozvoj a vnitřní motivaci
Vystoupení z komfortní zóny je přirozenou součástí učení a osobního růstu. Přiměřené výzvy pomáhají studentům rozvíjet dovednosti, posilovat sebevědomí a připravují je na budoucí profesní i studijní dráhu. Důraz klademe na vnitřní motivaci, sebereflexi a ochotu učit se z nových zkušeností.
Vytvoření bezpečného prostředí respektující odlišné názory dává příležitost trénovat, jak svůj názor komunikovat s taktem a respektem.
Umění argumentace – nemusíme se na všem shodnout, ale je potřeba svůj názor umět obhájit a respektovat názory ostatních.
Většina Skandinávců umí velmi dobře anglicky, angličtina má své významné místo ve všech úrovních vzdělávání napříč různými předměty, neučí se angličtinu jako cizí jazyk, ale přistupují k ní jako k nástroji komunikace a zdroji inspirace a informací. Stejný přístup uplatňujeme i my na našem gymnáziu.
Tradiční gymnaziální vzdělávání si zaslouží svěží severské povětří.
Další kroky
Nepromeškejte důležité termíny a připravte se na studium u nás!
Navštivte nás na
Dni otevřených dveří
Poznáte náš tým, prohlédnete si budovu a získáte informace o přijímačkách.
Podejte přihlášku včas a zajistěte si své místo v lavici
Termín pro podání přihlášek pro školní rok 2026/2027 je od 1. do 20. února 2026.
Zavoláme vám zpět
